torstai 30. huhtikuuta 2015

"Kuka sä olet mua tuomitsemaan?"


Päivän sana on suvaitsevaisuus, ja en usko, että tämä on mennyt keneltäkään ohi. Muinoin suvaitseminen tarkoitti sitä, että huomioidaan ja hyväksytään eri tavalla uskovan/ajattelevan näkemykset ilman henkistä tai fyysistä mukilointia. Tänään suvaitsevaisuus tuntuu tarkoittavan sitä, että kaikkia uskomuksia ja ajatuksia syleillään kuin ne olisivat omia. Suvaitsevaisuus tuntuu olevan sitä, että kaikki ovat yhtä oikeassa kaikesta. Suvaitsevaisuus ajaa yleensä meidät pohtimaan siis myös totuutta, oikeaa ja väärää. Tällä hetkellä moni kannattaa relativismia (suvaitsevaisuuden siskoa) eli sitä, että kaikki on suhteellista: uskomukset ovat yhtä oikeita ja jokainen voi itse päättää mikä on oikein ja mikä väärin. Heti, kun sanot, että sinä tiedät totuuden, olet mäntti, suvaitsematon juntti. Kristityillä on välillä hieman ahtaat olot, koska kristinusko todella sanoo, että on vain yksi totuus ja se on Raamatun sanoma. En itse toki kulje kaduilla ja huutele moraaliohjeita, mutta mikäli uskostani ja oikeasta ja väärästä tulee puhetta, lämpötila laskee usein muutamia asteita. ”Kuka sä olet sanomaan mulle mitään ja tuomitsemaan!”

Onko siis olemassa oikeaa ja väärää, ja nyt kun kysyn näin, tarkoitan absoluuttista oikeaa ja väärää, absoluuttista totuutta. Sellaista, joka on olemassa riippumatta ihmisten mielipiteistä. Koska jos on, niin silloin me voimme sanoa, että joku asia on väärin. 


Lähde: Googlen kuvahaku

Luin kirjasta nimeltä ”EthiX” hyvän kertomuksen:

Yhtenä iltapäivänä professori J. P. Moreland kertoi Jeesuksesta erään yliopiston oppilaalle.

Tuo oppilas vastasi: ”Se, mikä on totta sinulle, olkoon. Mutta mikä on totta minulle on totta minulle, ja jos joku uskomus toimii sinulle, olkoon niin ja hienoahan se on. Mutta älä tule tuputtamaan tai pakota sinun uskomuksiasi minun elämääni. Kaikki on relativistista.”

J. P. tiesi, että jos hän päästäisi oppilaan noin vain matkaan, häneltä jäisi tärkeä oppitunti oppimatta. Tämä oppilas ei voisi koskaan ymmärtää sellaista asiaa kuin synti, joka on yksi tärkeä kristinuskon perusasia. Jos ei ole olemassa absoluuttista totuutta, joka määrittelee synnin, ja ihminen ei ymmärrä tehneensä syntiä, silloin pelastustakaan ei tarvita. Joten J. P. kiitti oppilasta tämän ajasta ja pakkasi tavaransa. Mutta matkalla luokasta ulos, hän nappasi oppilaan stereot mukaansa.

”Hei haloo, mitä sä teet?” oppilas huusi kun huomasi, mitä J. P. oli juuri tehnyt.

”Mikä sinua vaivaa?” J. P. vastasi, ”onko sinulla vikaa näössä? Jos et huomaa, niin kävelen luokasta ulos stereoidesi kanssa.”

”Et voi tehdä niin”, oppilas vastasi.


”Noh”, J. P. sanoi, ”koska nostan painoja punttisalilla ja juoksen säännöllisesti, kyllähän minä voin tehdä niin ja vielä ilman apua. Mutta ehkäpä tarkoititkin sanoa, että minun
ei saisi tai pitäisi tehdä niin, koska tuo on varastamista? Tietenkään et voinut tarkoittaa tätä, nyt kun muistelen meidän aikaisempaa keskusteluamme. Mielestäni on ihan OK varastaa stereot, jos se auttaa henkilön omaa jumalanpalveluselämää, ja minä puolestani voisin kyllä tarvita stereoita kuunnellakseni vähän kristillistä musiikkia aamuhartauksissani. Mutta hei, en kyllä koskaan voisi tuputtaa omia näkemyksiäni sinulle, koska sinähän sanoit, että kaikki on relativistista ja meidän ei pitäisi pakottaa toisia vastaanottamaan uskomuksiamme. Mutta et kai sinä nyt aio pakottaa minua uskomaan kuten sinä, eli että stereoidesi varastaminen on väärin, ethän?”

Oppilas tajusi äkkiä oman epäjohdonmukaisen ajattelunsa. Hän ei voinut estää J. P.:tä, koska ”kaikkihan on relativistista”.


Jotkut pakittavat ja tunnustavat, että on olemassa asioita, jotka ovat väärin kulttuurista riippumatta. Osa tunnustaa Jumalankin olemassaolon (itseasiassa oikea ja väärä ovat mahdottomia asioita ilman Jumalaa). Mutta kun omat teot otetaan suurennuslasin alle, alkaa ahdistaa ja tiuskaistaan, että ”Jeesuskin sanoi, ettei saa tuomita!” Tällä viitataan Matt. 7:1-5:een:

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.”


On syytä pysähtyä ja miettiä, mitä Jeesus oikeastaan tässä tarkoittaa, koska vaikka Jeesus kielsi tuomitsemisen, hän itse tuomitsi ihmisiä, mm. fariseuksia (Matt. 23). Kielto ei voi olla ehdoton, koska muuten Jeesus olisi rikkonut omaa opetustaan vastaan. Lisäksi jakeissa Matt. 18:15-17 Jeesus ohjeistaa miten nuhdella syntiä tekeviä. Tuomitsemiskielto ei siis voi tarkoittaa sitä, että me emme puutu vääryyksiin, joita toiset tekevät. On otettava myös huomioon missä tämä ”älkää tuomitko” -lause esiintyy, eli ottaa huomioon koko puheenpätkä eikä vain napsia yhtä lausetta erilleen asiayhteydestä. Kun luemme koko rimpsun (lainattu yllä) huomaamme, että Jeesus kieltää henkilöä, jolla on omassa silmässään hirsi, tuomitsemasta henkilöä, jolla on silmässään roska. Jeesus puuttuu siis tekopyhyyteen, jossa toisten ihmisten syntejä etsitään väärällä asenteella ja tuomitsemiseen sovelletaan eri kriteerejä kuin oman elämän tarkkailuun. Ongelma ei ole siinä, että henkilö sanoo, että joku tekee väärin, vaan siinä, että hän ei sovella itseensä samoja kriteerejä, joita hän käyttää kun arvioi toisten käytöstä.

Lähde: Googlen kuvahaku

Ja itseasiassa ”älä tuomitse!” on lausahdus, joka ajaa toisen ihmisen nurkkaan. Kun ihmiset, joiden mielestä kaikki uskomukset ovat samalla viivalla ja joiden mielestä kukaan ei saa tuomita toista sanovat, että ”älä tuomitse”, he itseasiassa antavat itse moraalisen tuomion. He ikään kuin sanovat, että ”olet väärässä, kun tuomitset” ja näin antavat itse tuomion; heidän mielestä sinä olet väärässä ja he ovat oikeassa. Ja jos puhutaan vielä heistä, joiden mukaan absoluuttista totuutta ei ole: kun joku sanoo, että ei ole yhtä ainoaa oikeaa totuutta, toisin sanoen, että ei ole olemassa absoluuttista totuutta, hän sanoo, että hän itseasiassa tietää totuuden. Hänen absoluuttinen totuutensa on se, ettei ole olemassa totuutta, ja hän yrittävät pakottaa kaikki muutkin uskomaan kuten hän uskoo.

Jotkut sanovat, että totuus, oikea ja väärä on se, mitä laki sanoo. Valitettavasti laki on ihmisten tekemä ja se muuttuu ajan kuluessa. Jos meillä ei ole jotakin absoluuttista, ihmisistä riippumatonta ohjenuoraa siitä, mikä on totta ja mikä on oikein, sellaisilta asioilta kuin oikeudenmukaisuus, hyvyys ja rakkauden teot menee pohja. Jos ei ole absoluuttista oikeaa ja väärää, raiskaamisen vääryys on vain mielipideasia, jonka jokainen voi päättää itse. Samoin murha, valehtelu, varastaminen jne.

Ei ole varmastikaan vaikea arvata, mitä sanon seuraavaksi: jos Jumala on olemassa, on olemassa absoluuttinen totuuskin. Ja silloin raiskaaminen, murha, varastaminen, valehteleminen, pettäminen, väkivalta ja muu synnin tekeminen on väärin aina ja kaikkialla. Oikeudenmukaisuudella on perusta.

Se, että minä kristittynä uskon, että on todella olemassa absoluuttinen totuus ja on olemassa asioita, jotka ovat oikein ja väärin (ihmisten mielipiteistä riippumatta; me emme päätä sitä mikä on oikein ja väärin, vaan Jumala), ei tarkoita sitä, että minä en voisi kunnioittaa toisia tai olla heidän ystävänsä. Mielestäni monikulttuurisessa yhteiskunnassa pitäisi opettaa olemaan ystävällinen toisille erilaisista uskomuksista huolimatta, ja uskon, että tähän on yritetty pyrkiä, mutta monet ”suvaitsevaisuuspiirit” sortuvat siihen, että he yrittävät laittaa ihmisiä koneeseen, joka monistaa yhdenlaisia ihmisiä. Tarkoitan tällä sitä, että he yrittävät pakottaa kaikkia uskomaan kuten he, eli että kaikki uskomukset ovat samanarvoisia. Ongelma on siinä, että he ovat tällöin itsensä kanssa ristiriidassa — suvaitsevaisuus ei ole enää suvaitsevaisuutta siinä mielessä, kuin he itse julistavat sen olevan. Minä en usko, että kaikki uskomukset ovat samanarvoisia, ja oletan, että saan rohkeasti ja vapaasti uskoa, että on olemassa absoluuttinen totuus ja kristinusko on se ainoa usko, joka on totta ja pelastaa.


Peace ja hyvää vappua! :)

Sara

1 kommentti:

  1. Kiitos Saralle!Aihe ja sen käsittely on ajankohtainen.

    VastaaPoista